Слово в день Хрещення Господнього

19-01-2017, 19:55

Слово на Хрещення Господнє

    В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

   Дорогі брати і сестри! Щойно ми з вами чули досить коротку євангельську розповідь від апостола Матвія про те, як відбувалась подія хрещення Господа і Спасителя нашого Іісуса Христа. Хоча сьогоднішнє євангельске зачало містить всього делька віршів, але вони мають дуже великий сенс, про що ми сьогодні й поговоримо.

  “Тоді приходить Іісус з Галілеї на Йордан до Іоанна хреститись від нього. Іоанн же утримував Його і говорив: мені потрібно хреститись від Тебе, і Ти приходиш до мене? Але Іісус говорить йому у відповідь: залиш тепер, тому що нам належить виконати всяку правду. Тоді Іоанн допускає Його” (Мф.3:13-15).

   На цей час в Іудеї панували есхатологічні настрої, очікування великих змін та кінця світу. Адже в імперії панувала розпуста, першосвященство було зневажене тетрархами і прокураторами. Вслід за безбожжям, послідував упадок моральності. Повсемістно розповсюдилась злочинність, панувало безправ’я. Як пише апостол Павло, черствість людських сердець відчували навіть люди, які були заражені цими недоліками. Самі язичники розуміли, що настав час. Якщо, можливо, для іудейської верхівки існуюча політична та економічна система була прийнятна та вигідна, чому вони й противились Христу, то прості люди очікували змін в своєму житті, очікували визволителя. Але не ті, не інші не розуміли якого роду прийшов визволитель Господь наш Іісус Христос, адже Царство Його не в світі цьому.

   І ось з пустелі приходить людина, яка проповідує Христа – Іоанн Предтеча.  В пустелі на той час жили люди, яких іменували єсеями. Вони проживали аскетичне життя, іноді жили усамітнено, іноді сім”ями виходили з поселень та оселялись в пустелі, утворювали свого роду общини. Ці люди там молились безперестану, проводили ритуальні омовіння від своїх гріхів. Ці пустельні жителі говорили, що Месія вже стоїть на порозі. Очікування Месії в народі вже дійшло до свого критичного стану. Єсеї, які іноді з”являлись посеред народу одягненні в лахміття, якраз і підігрівали ці есхатологічні настрої кінця.

   Хоча Іоанн також прийшов з пустелі, його аскетичне життя відрізнялось від єсеїв. Та Іоанн саме від них запозичив своє погруження в воду в покаяння. І ось цей Іоанн викликає душевні зворушення в народі кажучи: “Покайтесь, бо наблизилось Царство Небесне”. Він жив за прикладом древніх пророків Іллі та Єлисея: вдягався в одежу з волосу верблюда, в їжу вживав дикий гіркий мед та їв засушену саранчу та інші комахи, тобто харчувався як абсолютний самітник. Спав він на камені, а вкривався сіном. Іоанн з’являється серед народу та починає збирати общину з тих людей, які хочуть спастись – звершує обряд омовіння гріхів, через що кожен, хто бажає, може увійти в цю общину. Він закликає до цього омовіння в водах Йордану.

   Іісусу виповнилось 30 років, настав час для справи служіння Христа і великої справи спасіння людства. Він приходить з Галілеї – міста, де він виріс, та йде до Іоанна, щоб прийняти від нього хрещення.

   Побачивши Іісуса, Іоанн бачить перед собою людину, яка нічим не вирізнялась серед інших. В той час люди очікувли, що з Месією явиться його свита, чи глашатай сповістить про його прихід, що прихід Його буде в славі та з пишністю, але ні, перед Іоанном стоїть Іісус в звичайному одязі, в сандалях, в посохом мандрівника. Іоанну Хрестителю Бог відкрив, що це прийшов Той, про кого він проповідував – Спаситель, Господь наш Іісус Христос.

   Іоанн, як ми чули утримував Іісуса кажучи: “Мені потрібно хреститись від Тебе, а Ти просиш щоб я хрестив Тебе?”. Але Христос відповідає йому: “Залиш тепер, тому що належить нам виконати всяку правду”.

   Чому Іісус долучається до цього омовіння від Іоанна? Чи має він необхідність в очищенні? Звичайно ж ні. Він долучається до цього омовіння, щоб показати, що дійсно Іоанн правий і настали ці останні часи, як говорить апостол Павло “ветхого человека”, що тепер люди повинні “совлечься ветхого человека и облечься в нового”, через хрещення в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, для чого пізніше і відправить своїх апостолів Сам Іісус Христос. Спаситель сказав Іоанну: “Залиш тепер, тому що належить нам виконати всяку правду”. Що таке правда Божа? Це задум Божий спасти світ, що ось саме зараз, коли прийшов Месія-Христос на ріку Йордан, розпочинається безпосередньо виконання цього Божественного задуму. Христос показує, що світ підійшов до межі і кожен повинен переступити цю межу, прийняти Месію і почати жити по новому. І тепер, після цих слів Іісуса, Іоанн допускає Його.

   “Охрестившись, Іісус вийшов з води і відкрились Йому небеса…” – це дивовижний за подією момент, адже іудеї вважали що після гріхопадіння небеса закриті, а тут небеса розкрились, що означало, що Бог буде ближче до людини, яка втратила раніше це пряме спілкування з Ним, коли гріх утримував людину, та не давав змоги долучитись до Його святості. “І побачив Іоанн Духа Божого, Який сходив як голуб, та спускався на Христа”Цей момент не був видимим для всіх людей, адже написано: “І відкрились Йому небеса”. І побачив Іоанн голуба, який сходив на Іісуса і почув голос з неба: “Це Син мій возлюбленний, в ньому Моє благовоління”. Той факт, що цей момент чули та бачили не всі, підкріпляється тим, що, мабуть, якби люди стали свідками подібного, то в них би не виникало ніяких сумнівів щодо того, а чи Месія це прийшов. Чому ж Бог не відкриває явно людям, що ось Саме Він являється Месією? Тому що люди повинні були самі це зрозуміти з проповіді Христа, з його вчення, повірити Йому та самим обрати шлях, який Він пропонує. Адже, що великого бігти за чудесами? Згадаймо слова Христа, коли після воскресіння Він явився своїм учням, в той час серед них не було Фоми. Пізніше апостоли розповіли Фомі про це явління Господа, але той не повірив. І тоді являється Господь Фомі, а той каже: “Господь Мій і Бог мій!” Але що говорить Спаситель? “Ти повірив, тому що побачив Мене; блаженні ті, що не бачили і повірили”.

   Цей Дух Святий, який зійшов на Христа після омовіння в водах Йордану в виді голуба, символізує собою мир, примирення з Богом.

   “І був голос з небес: Це є Син Мій возлюбленний, в Якому Моє благовоління”. Ці слова ми зустрічаємо в книгах пророків, які сповіщали про майбутнє пришестя Спасителя світу. Ось і сталась ця подія, Він прийшов. Пригадаймо книгу Буття 1:1, де написано: “В начале сотворил Бог небо и землю, земля же бе безвидна и пуста, и тьма была над бездною, и Дух Божий носился верху воды». Це слово «носился», правильно з єврейського оригіналу перекладати як “животворив, зігрівав”, подібно птаху. І ось сьогодні, під час хрещення Іісуса знову сходить Дух Святий в виді голуба. Чим показується, що розпочався абсолютно новий період в житті людства, що людина стає новою, що людині знову буде відкрито безпосередне спілкування з Богом, коли Христос звершить свою справу Спасіння, помре на хресті і в третій день воскресне, здолавши ворота аду та відкриє для нас Царство Боже.

   Ось в чому сенс сьогоднішнього дня. Вода сьогодні не являється центром свята. Нині важливе інше – Іісус отримує повеління від Отця Свого небесного йти в світ та звершувати цю справу спасіння людства, звершувати Божественний задум.

   Ми всі з вами хрещені, а отже отримали дар від Бога. В таїнстві Миропомазання, яке звершували над кожним з нас, при помазанні священик говорить: “Печать Дара Духа Святого”. Ми також отримали повеління йти в світ і проповідувати Христа. Не можна бути християнином за назвою, а потрібно своїми справами свідчити про те, що прийшов Спаситель наш, хрестився в водах Йордану, претерпів безвинно побиття, був розіп”ятий безвинно на хресті, помер, зійшов в ад і здолав смерть, воскрес, відкрив нам ворота Раю, вознісся і сів одєсную Отця. І лише від нас залежить, чи увійдемо ми до цього Раю, Амінь.


Адміністратор
407

comments powered by HyperComments